top of page

שפעת: מניעה וטיפול במחלות חורף לילדים ומבוגרים


הצטננות המובילה לשפעת מקורה בנגיפים – פתוגנים חיצוניים המצליחים לחדור את מה שמכונה ברפואה הסינית wei-qi- הצי' המגן ובשפה פשוטה: את מעטפת ההגנה של הגוף, המערכת החיסונית. נגיפי השפעת משתלטים על הגוף ומחוללים מחלה קשה שעשויה לארוך עד שבועיים.

תסמיני השפעת נזלת - תחילה שקופה ומימית ובהמשך, בהשפעת החום, הופכת לנזלת צהובה וסמיכה. גירוי באף והתעטשויות, שיתפתחו לכדי אף סתום וגדוש.

בשלב הראשון חווים צמרמורות, שזה המאבק בין הפתוגן לצי' המגן, מאבק שמתסיים בחדירת הפתוגן, ואז, בשלב הדגירה, מתפתח חום גבוה, שהוא הכלי החשוב של הגוף בהתמודדותו עם הווירוס. כשחום הגוף עולה קרוב ל40 מעלות, ממש כאשר ההורים המודאגים מכרכרים סביב הילד החולה והסביבה כולה נלחצת – במחשכי הגוף מתרחש תהליך נפלא: נגיפי השפעת משותקים בהשפעת החום ומפסיקים להתרבות, מה שמאפשר לכדוריות הלבנות לגבור על הנגיפים ולסלקם באמצעות בליעתם.

כמה חבל להוריד את החום באופן יזום, ובכך להפריע למלחמתו של הגוף במחוללי המחלה, ולאפשר לנגיפים לחגוג ולהתרבות. הורדת החום באופן מכוון היא זו שמסבכת לעיתים את המחלה, וגורמת לה לנדוד לאזורים אחרים בגוף.

המעשה הנכון הוא לא להילחם בשפעת אלא להוריד הילוך, לשכב במיטה עם חימום ולתת לגוף לעבוד מבפנים וליזע את המחלה החוצה. יש לדעת כי ההרגשה הרעה מאפיינת את שלב עליית החום, וכשהחום מתייצב הוא כבר לא מציק, כך שהסבלנות משתלמת. לעומת זאת, הורדת החום באמצעים מלאכותיים משחזרת את הסבל מידי ארבע שעות או פחות, שכן הגוף מתנגד להורדת החום, שאינה טובה עבורו.

מערכת החיסון, שפעילותה גוברת עם עליית החום, מביאה, במקביל לטיפול בשפעת, גם לניקוי כללי של מערכות הגוף: קפלי המעיים, חיידקי המעיים הרעים, משקעי כולסטרול, ומשקעי דלקות פרקים. כך שאחרי ההחמרה מגיעה הטבה משמעותית, המלווה בתחושה כללית משופרת יותר מאשר לפני המחלה. זאת בניגוד לשפעת שלא נחוותה באופן טבעי ובריא, שמותירה אחריה חולשה.

תסמינים נוספים של השפעת כאבי שרירים וחוסר תאבון. חוסר התיאבון נובע מהרס אנזימי העיכול בתנאי חום. במצב זה, אם החולה יאכל למרות תחושת חוסר התאבון יתסוס המזון ויירקב בשל החוסר באינזימים לעיכולו, ומכאן תחושת הבחילה האופיינית, ואף השלשולים המלווים לעיתים את המחלה. לכן ההמלצה היא להקשיב לצורך שהגוף משדר, ולהימנע בהתאם מאכילה. חוסר המזון גם מונע את הזנת הנגיפים.

סופה של השפעת לדעוך בכל מקרה כמעט, מלבד אצל אנשים חלשים במיוחד- ילדים,זקנים, סכרתיים ומעשנים כבדים, הנמצאים בקבוצת סיכון לסיבוכי שפעת.

בקבוצות אלו החשש הוא שהזיהום יתפשט מדרכי הנשימה העליונות אל הריאות. תאובחן דלקת סימפונות ובהמשך דלקת ריאות ויראלית, שעלולה להסתבך לדלקת חיידקית, המסוכנת הרבה יותר.

במקרים ם כאלה תטפל הרפואה הקונבנציונלית באמצעות אנטיביוטיקה, שבמקביל למיגור המחלה תחסל גם את החיידקים הטובים, מה שמחליש את המערכת החיסונית, ומכשיר כבר את הגוף לקראת התקיפה הבאה של שפעת מזן שונה, שבשל חולשת הגוף תהיה הפעם אלימה יותר.

על מנת לא להיכנס לשרשרת מזיקה זו, ממליצים הרופאים על קבלת חיסון נגד שפעת. חסרונו של החיסון הוא בהיותו מוגבל לטיפול בזני הנגיף המיוצגים בתוכו, ולא יעיל עבור המוטציות החדשות שיצרו זנים חדשים של נגיפי שפעת. עם זאת, החיסון, למרות יעילותו המוגבלת, מומלץ עבור קבוצות הסיכון שפורטו לעיל.

אז מה עושים?

למניעה:

  • מרבים לשטוף ידיים במים וסבון

  • מחטאים כל מקום שבא במגע עם חולים.

  • נמנעים מאכילה בחוץ, במיוחד כשהמזון חשוף לרחוב

  • נזהרים משינויים קיצוניים במעבר מחום לקור (שכיח בשימוש במזגנים)

  • נוטלים באופן קבוע ויטמין c1000 מ"ג ביום לחיזוק מערכת החיסון.

  • מבים לצרוך שום בצל, שהם נוגדי דלקת טבעיים.

  • מוסיפים לתפריט יוגורטים פרוביוטיים, או נוטלים כמוסות פרוביוטיות על בסיס קבוע.

  • ממעיטים בצריכה של מוצרי חלב ומזון מטוגן המעודדים יצירת ליחה וצבירת לחות עודפת בגוף – שהם בסיס למשקעים הנותרים בגוף וגורמים לשגשוג נגיפי השפעת. כתבים סיניים עתיקים טוענים כי "הטחול יוצר ליחה והריאות מאחסנות אותה". כלומר, השפעת, לדבריהם אינה נגרמת מחיידקים, אלא המזונות הלא טובים הם שיוצרים ליחה בטחול. הליחה גורמת ללחות וקור, הגורמים בתורם לשפעת.

בזמן מחלה

שתיה: הרבות מאד בשתיה, למניעת התייבשות.

משקאות מומלצים להקלה: ה קמומיל, ג'ינג'ר טרי, קינמון ולימון.

סירופ ביתי טבעי להקלה: לבשל כשעתיים: שש בצלים , כוס דבש, חצי כוס שמן זית, 3מ"ג שמן טימין. לקחת מסירופ זה 6 כפות ביום.

רטיות: הניח רטיות חמות של בד כותנה על בסיס חרדל ושמן זית על החזה והגב.

בנוסף:

לשתות מרק עוף עם זנגביל, שום, פטרוזיליה וגבעולי סלרי חתוכים ללא בישול.

לגרגר מי מלח או סודה לשתיה לחיטוי הגרון.

אפשר להשתמש במי כסף קולואידים לגירגור ובליעה.

מומלץ מאוד כאנטיביוטיקה טבעית ללא תופעות לוואי.

עיסוי: לערבב כף שמן זרעי ענבים עם 5 טיפות שמן לבנדר, 5 טיפות שמן אקליפטוס ו5 טיפות שמן טימין. לחמם. לעסות את החזה והגב.

לחיסול נגיפים: לוש כמוסות שמן אורגנו ביום.

להוריד סוכרים ומוצרי חלב.

לכסניות על בסיס פרופוליס, אכיניצאה ואבץ, שניתן לרכוש בבית טבע, עשויות להקל את ההרגשה הכללית.

לפינוי שיעול וליחה תקועה מומלץ NAC של סולגר בשילוב סירופ סמבוק .

ISATIS פורמולה סינית שמטהרת חום אש ורעילות על בסיס צמחים מרים .

הטיפול הסיני

במצב של שפעת יבצע המרפא הסיני דיקור בנקודות המסלול של הקיבה, הטחול, המעי הגס והריאות בצד הקדמי של הגוף, ובצד הגבי - בנקודות על מסלול שלפוחית השתן מהעורף ומטה. הטיפול ישלב גם מוקסה או מנורת מינרלים.

בהמשך שילוב כוסות רוח בגב ועיסוי של הזוקפים השכמות והצוואר.

בחזית הגוף טיפול חיזוק של שיאצו על מרידיאן הריאות מהאגודל לאורך היד עד בית החזה שם הריאות גרעיני חמניה הפיזיות.

כמו כן, טיפול מקדים של דיקור וכוסות רוח מכין את הגוף ואת צ'י המגן שלנו להתמודד מתוך בריאות עם החורף המתרגש עלינו.

תזונה מומלצת

הרפואה הסינית ממליצה על מזונות מסויימים שלצריכתם כחלק מהתזונה – השפעה מרפאת.

לחיזוק מערכת החיסון

כוסמת, אורז, אבוקדו, סלק, שום, ארטישוק, כרובית, סלרי, צ'ילי אדום, ג'ינג'ר, פטריות שיטקי, אפונה, קולורבי חרדל, עירית, בטטה, צנון, לפת, גרגיר נחל, שקדים, תפוחים, אפרסמון, קוקוס, תמרים, , תפוזים, חמאה, סרדינים.

להנעת הגוף

כוסמת, שעועית, בצל, עגבניה, גריסי פנינה, צנובר, והודו.

להורדת חום

דוחן, חיטה, כרוב, סלרי, תרד, מלפפון, פלפל, צנון, קישואים, לימון, שזיף, טונה, תה ירוק.

לניקוז לחות

שיפון, ארטישוק, בצל, דלעת, קלמנטינה, מקרל, קרפיון, אצות ים.

חורף בריא.

ד"ר שי יעקב חיון –מרכז הבריאות הטבעי .

רחוב ירושלים 64 בני ברק.

טל: 0507973978.

כתבות נבחרות
כתבות אחרונות
תגיות
No tags yet.
נהיה בקשר
  • Facebook Classic
  • Twitter Classic
  • Google Classic
bottom of page